Despre noi
Obiectivul general al proiectului îl constituie formarea unor competențe practic-aplicative în domeniul de licență Științe militare, informații și ordine publică ce aparține domeniului de specializare inteligentă ”Tehnologia informațiilor și a comunicațiilor, spațiu și securitate (Strategia CDI 2014-2020), precum și în domeniul cercetării-dezvoltării în stiințe sociale și umaniste aferent codului CAEN 7220 și dobândirea unor competențe digitale în domeniul tehnologiei informației (TIC) pentru studenții din grupul țintă, prin care să li se asigure acestora un start consolidat în cariera profesională, în vederea inserției oportune în muncă.
Proiectul contribuie la realizarea Obiectivului specific 6.13 prin faptul că în urma derulării lui, absolvenții din grupul țintă, studenți din învățământul universitar terțiar, de proveniență din regiuni mai puțin dezvoltate, își vor mări considerabil șansele de a găsi sau de a genera locuri de muncă, de cercetare, de inovare – conform „Strategiei naționale de cercetare, dezvoltare și inovare 2014-2020”, pct. 4.2 si 4.2.1 , în sectorul competitiv cu potențial de specializare inteligentă „Tehnologia informațiilor și a comunicațiilor, spațiu și securitate”, în mod deosebit în domeniul securității – stabilit ca domeniu prioritar, conform „Strategiei naționale pentru competitivitate 2014-2020”, pct. 2.3.
Proiectul va asigura transferul de competențe (cunostințe și abilități) avansate, din domeniile de licență științe militare, informații și ordine publică și domeniul managementului ce aparțin domeniului de specializare inteligentă ”Tehnologia informațiilor și a comunicațiilor, spațiu și securitate (Strategia CDI 2014-2020), precum și domeniul cercetării-dezvoltării în stiințe sociale și umaniste aferent codului CAEN 7220 și dobândirea unor competențe digitale în domeniul tehnologiei informației (TIC) obținute și validate în regiunea dezvoltată București-Ilfov, spre regiunile mai puțin dezvoltate ale României. Acest transfer se va face prin pregătirea studenților (viitori specialiști) în aceste domenii care vor deveni necesare și de maximă competitivitate în viitorul apropiat, mai ales în perspectiva instituționalizării structurilor administrative la nivelul viitoarelor regiuni. În prezent, toate aceste competențe se regăsesc doar la nivel central, iar Universitatea Națională de Apărare “Carol I” este singura instituție acreditată în domenii de studii care oferă astfel de calificări.
Efectul major pe care îl va avea proiectul de față constă în faptul că asigură producerea și dezvoltarea serviciilor de consultanță în domenii de securitate și TIC în regiunile mai puțin dezvoltate ale României, diversificând opțiunile si soluțiile pe care le pot avea instituțiile și organizațiile publice și private. În același timp, contribuie la fundamentarea unui nou domeniu competitiv de cercetare științifică și reflectă preocupări stringente actuale. Proiectul va genera un al doilea efect pe termen lung în rândul studenților din grupul țintă deoarece va consolida și va crește șansele acestora de a-și găsi un loc de muncă, de a se orienta spre domeniul prioritar al serviciilor de consultanță specifice domeniului securității și TIC. Un al treilea efect generat de proiect va consta în faptul că o mare parte din activitățile planificate cu studenții din grupul țintă vor avea loc în mediul on-line și în regiunile mai puțin dezvoltate, urmărind astfel cerințele și necesitățile studenților din grupul țintă care au domiciliul de rezidență în aceste regiuni, dar și la firme de top în domeniu care își au sediul în București-Ilfov. Un alt efect pe care îl va produce proiectul va consta în dezvoltarea, consolidarea și diversificarea competențelor digitale ale studenților din grupul țintă, prin activitățile proiectate și desfășurate on-line, activități care respectă principiul economiei de mijloace și cheltuieli și al acțiunilor scalabile. Proiectul va avea un al cincilea efect pe termen lung pentru beneficiarul principal, Universitatea Națională de Apărare “Carol I”, prin faptul că instituția va dezvolta un nou tip de obiectiv educațional – atitudinea antreprenorială – pe care nu l-a practicat pâna în prezent, ceea ce reprezintă un efect inovativ.
Rezultatele acestui proiect vor fi integrate în practica instituțională și vor fi aplicate în perioada de sustenabilitate a proiectului și în continuarea acestei perioade, ceea ce va conduce la consolidarea capacității universității de a dezvolta și furniza programe relevante pentru piața muncii cu accent special pe asigurarea competențelor de bază și transversale (inclusiv competențe digitale și TIC) în domeniile de specializare inteligentă, comunicare strategică și cultură de securitate, securitate cibernetică, securitate și apărare, crize și conflicte de securitate, resurse și infrastructuri critice.
Pe baza experiențelor anterioare ale universității s-a demonstrat faptul că desfășurarea inadecvata a stagiilor de practică are drept consecință o pregătire necorespunzătoare a viitorilor absolvenți în procesul de angajare. Adesea, proaspeții absolvenți au dificultăți în aplicarea cunoștințelor teoretice dobândite în timpul facultății la specificul postului. Ultimul studiu despre structura absolvenților din România, realizat de Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Superior pentru anul 2014, arată că studiile în drept și bussiness reprezintă 53,4% în facultățile din România, comparativ cu 35,6% cât este valoarea medie în țările europene. Studiile în stiințe sociale, inginerie, construcții și industrie reprezintă 17,3%, față de 12,9% – cât este media europeană. Același document relevă însă că universitățile din România se află sub media europeană în ceea ce privește ponderea absolvenților în alte domenii care sunt importante în Uniunea Europeană. Astfel, educația și formarea profesională reprezintă 1,8% față de 9,5% cât e valoarea medie europeană, stiințele umaniste și artele -7,7%, față de 11,6% media europeană, stiințele exacte -matematica, informatica – 4,4%, față de media de 9,2%, și sănătatea și asistență socială -10 %, față de media europeană de 15,4%. Autorii studiului arată că, prioritar, finanțarea de la buget ar trebui făcută pentru științele exacte, științele naturii, științele sociale, stiințele agricole, medicina veterinară, educație fizică și sport și sănătate. Astfel, tinerii întâmpină dificultăți în procesul de tranziție de la școală la viața profesională. De asemenea, stagiile de practică de tip tradițional nu răspund întotdeauna nevoilor angajatorilor.
Pentru a preîntâmpina cele amintite mai sus, proiectul are drept obiectiv asigurarea de practică profesională, prin intermediul unor activități corelate stagiului de practică studențească, prevăzut în planurile de învățământ, pentru studenții de la programele de studii universitare de licență și de la programele de studii universitare de master ale universității, cu scopul de a răspunde cerințelor pieței muncii din contextul actual, prin adaptarea programului de învățământ, instruirea și dobândirea de noi competențe utile pentru a răspunde cerințelor angajatorilor, precum și dezvoltarea proceselor de învățare la locul de muncă. Domeniul Tehnologii informaționale și de comunicații, spațiu și securitate face parte din sectoarele economice de specializare inteligenăa conform Strategiei Naționale pentru Competitivitate 2014-2020 și Strategiei Naționale de Cercetare, Dezvoltare și Inovare 2014– 2020, studenții pregatiți în aceste domenii se impune a fi foarte bine pregătiți atât teoretic, dar mai ales practic, provocările cărora trebuie să le facă față fiind din cele mai diverse.
Realizarea obiectivului general va fi asigurată de coordonarea orientată și riguroasă a stagiului de practică și de consolidarea acesteia printr-o activitate temeinica de consiliere profesională și de orientare în carieră. În acest fel, cele două direcții de acțiune vor acționa complementar pentru asigurarea tranziției competente a studenților de la învățământul formativ către viața profesională, în vederea integrării reale și efective a absolvenților pe piața muncii din mediul național și internațional, cu precădere în instituții private și publice din domeniul securității și apărării.
Proiectul vizează:
1) organizarea, desfășurarea, monitorizarea și evaluarea stagiilor de practică de specialitate pentru studenții de la programele de studii universitare de licență și de master ale universității;
2) asigurarea și furnizarea unor servicii complementare și competențe de consiliere și formare profesională și de orientare în carieră pentru studenții programelor de studii universitare de licență și master adiacente, precum și diseminarea experienței și a „lecțiilor învățate” în urma acestei activități către alte instituții de învățământ superior cu misiune, obiective, interese și preocupări similare.
Proiectul urmărește îmbunătățirea cadrului și condițiilor de desfășurare a stagiilor practicii de specialitate, precum și îmbunătățirea perioadelor de cercetare-documentare, în concordanță cu pregătirea teoretică, dar cu finalitate concretă, respectiv formarea de aptitudini și competențe care să faciliteze integrarea reală și efectivă în activitatea profesională.
Proiectul își propune fundamentarea unui set de bune practici, care să permită formarea și educarea seriilor viitoare de studenți în spiritul competenței, a profesionalismului și a utilității sociale, prin metode, tehnici și proceduri optimizate, desprinse din experiența acestui proiect. Proiectul prezintă o soluție pertinentă la o deficiență cronică a sistemului național de învățământ, privind atenția insuficiența acordată corelării între activitățile curriculare și practicile profesionale ale domeniului securității și apărării naționale.
Dezideratul proiectului este facilitarea inserării pe piața muncii a tinerilor absolvenți în posturi care corespund specializării urmate în învățământul superior, prin furnizarea unor oportunități de desfășurare a stagiului de practică în contexte relevante pentru formarea profesională.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt:
OS1 – Obiectiv 1 – Organizarea și derularea unor programe de învățare la locul de muncă prin stagiului de practică de cercetare în instituții și organizații din domeniul securității, care oferă potențial de dezvoltare inteligentă, și competențe de cercetare, dezvoltare, inovare studenților din grupul țintă. Contribuie la realizarea Indicatorului 4S129 prestabilit de realizare și Indicatorul prestabilit de rezultat 4.S.115. Obiectivul este corelat Activității 2.1 – Constituirea și organizarea grupului țintă presupune selectarea și pregătirea grupelor de studenți pentru efectuarea stagiului de practică; selectarea și contractarea partenerilor de stagiu de practică. Se coreleaza cu: Rezultat 1 – două serii de câte 162 studenți, în grupe de câte aproximativ 25 studenți/tutore, care efectuează complet stagiul de practică. Rezultat 2 – selectarea si contractarea unui număr de minim 5 parteneri de stagiu de practică. Obiectivul este corelat și Activitații 2.2 – Stagiul de practică (3 săptămâni) – pe parcursul căruia studenții din grupul ținta vor desfășura activități care să le permită dezvoltarea competențelor, acumularea de cunoștințe și formarea de abilități de tipul cercetării, dezvoltării, inovării practic-aplicative în domeniul securității. Competențele acumulate vor fi utilizate în realizarea Obiectivului 2. Activitatea 2.3 – Competiție profesională individuală – bazată pe proiectele stagiului de practică realizate de fiecare student, conform tematicii stabilite cu experții coordonatori ai stagiului de practică de cercetare;
OS2 – Obiectiv 2 – Dobândirea și dezvoltarea competențelor antreprenoriale prin simulare organizațională, prin instruire/pilotare în soluții tehnice realizate și on-line. Contribuie la realizarea Indicatorului 4S129 prestabilit de realizare și Indicatorilor prestabiliți de rezultat 4.S.115, 4.S.116, 4.S.117. Obiectiv corelat Activității 2.4 – Instruire practică în laborator de specialitate. Corelat cu Rezultat 3 – două serii de câte 162 studenți care efectuează instruire practică în 5 laboratoare de specialitate, inclusiv on-line, în grupe de câte 12/13 studenți / 1 lună. Obiectiv corelat Activitații 2.5 – Simulare organizațională – Firma de exercițiu. Corelat cu Rezultat 4 – două serii de câte 162 studenți consultați și orientați antreprenorial pe activități de tipul firmă de exercițiu, inclusiv on-line, în grupe de câte 32/33 studenți, timp de 1 lună /grupă. Obiectiv corelat Activității 3.1 – Consiliere și orientare de grup în consultanță antreprenorială pe domenii tematice. Corelat cu Rezultat 5 – două serii de câte 162 studenți care efectuează consiliere de grup de câte 5 studenți și activități de orientare de grup, inclusiv on-line, de câte 25 de studenți timp de 12 luni;
OS3 – Obiectiv 3 – Consiliere și orientare profesională pentru dobândirea competenței digitale, necesară pe piața muncii, o competență practic-aplicative suplimentară calificării universitare. Este utilă pentru studenții din grupul țintă care doresc să se integreze în piața muncii încă din timpul studiilor universitare, pentru cazul în care nu vor activa în domeniul calificării universitare, pentru a urma cursuri de calificare TIC. Contribuie la atenuarea riscului ca absolvenții să nu se poată angaja sau să nu poată iniția o activitate antreprenorială în domeniul calificării universitare. Asigură un nivel competitiv ridicat și avansat în activitatea profesională pe piața muncii. Contribuie la realizarea Indicatorului 4S129 prestabilit de realizare și Indicatorii prestabiliți de rezultat 4.S.116 si 4.S.117. Obiectiv corelat Activității 3.4 – Servicii de consiliere și orientare profesională pentru dobândirea competenței digitale, necesară pe piața muncii, inclusiv on-line. Corelat cu Rezultat 7 – două serii de 162 studenți care dobândesc competențe digitale.
Obiectiv corelat Activității 3.3 – Crearea unei baze de date referitoare la potențialul pieței muncii în zonele de reședință ale grupului țintă. Corelat cu Rezultat 8 – realizarea unei baze de date de către studenți pentru absolvenți, necesară integrării pe piața muncii în zonele de reședință ale grupului țintă, altele decât București și județul Ilfov, care va fi integrată în site-ul web al proiectului, asigurând acces studenților și angajatorilor pe perioada derulării proiectului, pe perioada de sustenabilitate și ulterior.
Tipul proiectului: Naţional
Clasificarea domeniilor: Rural şi urban
Locaţia proiectului:
- România
- Regiunea/regiunile: București – Ilfov, Centru, Nord-Est, Nord-Vest, Sud – Muntenia, Sud-Est, Sud-Vest Oltenia, Vest.
- Judeţ/judeţe: Municipiul București, Județul Ilfov, Județul Alba, Județul Brașov, Județul Covasna, Județul Harghita, Județul Mureș, Județul Sibiu, Județul Bacău, Județul Botoșani, Județul Iasi, Județul Neamț, Județul Suceava, Județul Vaslui, Județul Bihor, Județul Bistrița-Năsăud, Județul Cluj, Județul Maramureș, Județul Satu Mare, Județul Sălaj, Județul Arges, Județul Călărași, Județul Dâmbovița, Județul Giurgiu, Județul Ialomița, Județul Prahova, Județul Teleorman, Județul Brăila, Județul Buzău, Județul Constanța, Județul Galați, Județul Tulcea, Județul Vrancea, Județul Dolj, Județul Gorj, Județul Mehedinți, Județul Olt, Județul Vâlcea, Județul Arad, Județul Caraș-Severin, Județul Hunedoara, Județul Timiș.